Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta w szpitalu.
Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.
Czym są zdarzenia niepożądane?
Zgodnie z definicją określoną w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023 poz.1692), przez zdarzenie niepożądane należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu.
Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy:
• ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,
• niewłaściwy pacjent/ miejsce/ strona operowana/ niewłaściwa procedura operacyjna,
• uszkodzenie ciała powstałe w wyniku zabiegu operacyjnego,
• sepsa po zabiegu operacyjnym,
• embolia płucna lub zakrzepica żył głębokich po zabiegu operacyjnym,
• samobójstwo w szpitalu,
• niewłaściwe podanie leku (nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania),
• upadki w szpitalu,
• nieterminowe dostarczenie opieki,
• reoperacje,
• nieplanowane powtórne hospitalizacje,
• samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala.
Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?
Fakt zaistniałego zdarzenia niepożądanego może zgłosić każdy pacjent Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, rodzic/opiekun pacjenta, oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.
Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?
- drogą elektroniczną:
- e-mailem na adres zdarzenianiepozadane@szpital.jaslo.pl
- za pomocą formularza na dole tej strony
- pocztą lub kurierem na adres korespondencyjny Szpitala: Szpital Specjalistyczny w Jaśle ul. Lwowska 22,38-200 Jasło
z dopiskiem na kopercie: „Zdarzenie niepożądane” oraz „Do rąk własnych Pełnomocnika ds. ZSZJ”; - w trakcie pobytu w Szpitalu – bezpośrednio do personelu medycznego, który zgłosi zdarzenie zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą.
Aby skutecznie dokonać analizy zdarzenia niepożądanego zgłoszenie musi zawierać przynajmniej:
wskazanie oddziału/ działu, w którym zaistniało zdarzenie niepożądane,
• datę zdarzenia,
• szczegółowy opis zdarzenia (jego przebieg, czynniki wpływające na zajście zdarzenia, skutki dla pacjenta),
• wskazanie osoby zgłaszającej (pacjent/ rodzina/ osoba bliska pacjenta/ świadek zdarzenia),
• dodatkowo można podać dane: imię, nazwisko pacjenta, numer księgi głównej, dane kontaktowe.
Podanie w zgłoszeniu danych takich jak: imię, nazwisko, numer księgi głównej, dane kontaktowe – jest dobrowolne – jeśli chcą Państwo przesłać zgłoszenie w formie ANONIMOWEJ, proszę nie uzupełniać wymienionych danych.
Otrzymane zgłoszenia są monitorowane i analizowane przez dedykowany do tego zespół ds. zdarzeń niepożądanych.
Wszelkie podane w zgłoszeniu informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego